Παρασκευή 30 Ιανουαρίου 2015

ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

 Το χρέος στο υπό διαπραγμάτευση πακέτο ζητά από την κυβέρνηση Σύριζα Ανέλ

Να αντιστρέψει άμεσα το αρνητικό κλίμα που κληρονόμησε λόγω των εκλογών και των κακών χειρισμών της κυβέρνησης Σαμαρά καλεί την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή στην τριμηνιαία έκθεση του Οκτώβριος – Δεκέμβριος 2014, που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα. 

Για τον σκοπό αυτό, προτρέπει τη νέα κυβέρνηση του Αλ. Τσίπρα να προχωρήσει το ταχύτερο δυνατό σε συμφωνία με τους δανειστές για διορθώσεις του ισχύοντος προγράμματος. 


Συμπληρώνει δε ότι «θα διευκόλυνε τη συνεννόηση αν το ζήτημα του χρέους από την ελληνική πλευρά εντασσόταν ως μέρος μίας συνολικής δέσμης θεμάτων διαπραγμάτευσης, γεγονός που θα ενδυνάμωνε την ευνοϊκή δυναμική που διακρίνεται». Εκτιμά, μάλιστα, πως «μία συμφωνία για την εξυπηρέτηση του χρέους είναι δυνατή».

Στην 77σέλιδη έκθεση του, το Γραφείο ζητάει να ληφθούν αποφάσεις το ταχύτερο δυνατό. «Οι αποφάσεις» σημειώνει «της νέας κυβέρνησης πρέπει να ληφθούν ταχύτατα προκειμένου να αναστραφεί το κλίμα που προκάλεσε η προκήρυξη των εκλογών, η μη επίτευξη συμφωνίας με την Τρόϊκα και η απόπειρα της κυβέρνησης ΝΔ/ΠΑΣΟΚ να προσφύγει στις αγορές τον Οκτώβριο 2014 χωρίς μία τέτοια συμφωνία…  Η νέα κυβέρνηση εκκινεί από δυσμενέστερη αφετηρία σε σύγκριση με την κατάσταση που πήγαινε να διαμορφωθεί το 2014». Προσθέτει, ωστόσο, ότι ένας ακόμη λόγος για τον οποίο επιβάλλεται να ληφθούν ταχύτατα αποφάσεις είναι ότι «η κυβέρνηση αμέσως μετά από εκλογές έχει αυξημένη νομιμοποίηση («περίοδο μέλιτος») προς τα μέσα και προς τα έξω. Αναγνωρίζει δε ως σημαντικό το γεγονός ότι «τον τελευταίο καιρό δεν επαναλήφθηκαν επίσημα προτροπές για «μονομερείς ενέργειες». «Αυτό διευρύνει τα περιθώρια για αναδιαπραγμάτευση χρέους και προγράμματος προσαρμογής».

Γιατί πρέπει να υπάρξει άμεσα συμφωνία και ποιο θα είναι το κόστος της μη συμφωνίας με την Ελλάδα:

To Γραφείο Προϋπολογισμού του κράτους στη Βουλή επισημαίνει μεταξύ άλλων:

-Σε περίπτωση μη συμφωνίας, η Ελλάδα θα απωλέσει κατ’ αρχάς 7,2 δις ευρώ των δανείων του ΔΝΤ και της Ευρωζώνης. Επίσης, η ελληνική κυβέρνηση δε θα μπορέσει να συμμετάσχει μέσω των τραπεζών στο πρόγραμμα «ποσοτικής χαλάρωσης» της ΕΚΤ.

-Άλλες δυσκολίες για τη νέα κυβέρνηση προκύπτουν από την υστέρηση των εσόδων του κράτους που διευρύνει το «δημοσιονομικό κενό» και μειώνει τα ταμειακά διαθέσιμα του Δημοσίου. Η τάση αυτή πρέπει να αναστραφεί επειγόντως.

-Οι δανειακές υποχρεώσεις της χώρας ανέρχονται σε 22,5 δις ευρώ και αφορούν αποπληρωμές ομολόγων που κατέχει η ΕΚΤ, δόσεις προς εξόφληση δανείων από το ΔΝΤ, καταβολής τόκων κ.α… Σε κάθε περίπτωση, οποιαδήποτε συμφωνία προκύψει  πρέπει να προβλέπει τη διευθέτηση των τρεχουσών δανειακών υποχρεώσεων της χώρας.

-Η ύπαρξη πρωτογενούς πλεονάσματος (αν και όχι του μεγέθους που προβλέπει το «μνημόνιο ΙΙ») δίνει στη νέα κυβέρνηση βαθμούς ελευθερίας στη διαχείριση της δημόσιας οικονομίας.

-Πιθανή έλλειψη συμφωνίας σε σχέση με τη διευθέτηση των χρηματοδοτικών αναγκών της χώρας θα ισοδυναμούσε με πιστωτικό γεγονός. Η διαπραγματευτική θέση των Ευρωπαίων εταίρων είναι επίσης δύσκολη διότι παρ’ όλο που φαίνεται ότι είναι εξοπλισμένοι με θεσμούς (ΕΜΣ, νέα πολιτική ΕΚΤ κ.α.) για να αποτρέψουν επέκταση της κρίσης, εν τούτοις οι πολ

-Άμεσα προβλήματα μπορεί να δημιουργηθούν αν υπάρξει μαζική φυγη κεφαλαίων και αποταμιεύσεων από τις τράπεζες. Ακόμα και μόνο για το λόγο αυτό επιβάλλεται ένα ελάχιστο εγχώριας και διεθνούς συνεννόησης.

-Η έξοδος από την ευρωζώνη θα προκαλούσε χρηματοδοτικές δυσκολίες για την εφαρμογή οποιουδήποτε αναπτυξιακού προγράμματος ή και για τη διόρθωση κοινωνικών ανισορροπιών… Τυχόν ρήξη θα είχε άμεσο κόστος και στους εταίρους… Ένα πιθανό Grexit θα καθιστούσε την ευρωζώνη απλή ζώνη συναλλαγματικών ισοτιμιών και συνεπώς θα έπληττε τη συνοχή της και θα αύξανε τον πιστωτικό κίνδυνο για άλλες υπερχρεωμένες χώρες.

-Να υπάρξει συμφωνία για διορθώσεις και εφαρμογή του ισχύοντος (έως τα τέλη Φεβρουαρίου μετά την παράταση που δόθηκε) προγράμματος οικονομικής προσαρμογής («μνημονίου»)… Στο επικαιροποιημένο πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης προτάσεις και ιδέες (μπορούν να) ενταχθούν στο πλαίσιο διαπραγμάτευσης της Ελλάδας με τους εταίρους.

-Να συμφωνηθεί ένα πρόγραμμα ανάπτυξης και μεταρρυθμίσεων για τα επόμενα χρόνια («μετά το μνημόνιο ΙΙ»)… Το «τέλος της λιτότητας» καθ’ εαυτό, ως πρώτη προτεραιότητα (χωρίς δηλαδή τη σύνδεσή της με αναπτυξιακή προοπτική) είναι από το 2014 εσφαλμένος στόχος.

-Πρέπει να γίνει αναδιάρθρωση ή αναδιάταξη του δημόσιου χρέους της χώρας. Η συζήτηση για αναδιάταξη τους χρέους (=χρονική επιμήκυνση) θα είναι το επιστέγασμα της διαδικασίας προσέγγισης των δύο μερών… Η Ε.Ε αποκλείει προς το παρόν περικοπή ονομαστικού χρέους (κούρεμα), όμως δε θα είναι αρνητική σε ένα συμβιβασμό.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: